Klantretentie verhogen bij De Hypotheker met datagedreven inzichten

Data analist Maarten bij De Hypotheker

Case
De Hypothekers Associatie
Klantretentie verhogen bij De Hypotheker met datagedreven inzichten

Blog De Hypothekers Associatie (DHA)

Kan je iets vertellen over jouw interim opdracht bij De Hypothekers Associatie?

De Hypothekers Associatie (DHA) is de grootste én bekendste onafhankelijk hypotheekadviseur van Nederland ('Jazeker. De Hypotheker!'). DHA helpt klanten met het vinden van de juiste geldverstrekker bij het kopen van hun eerste of volgende woning, verduurzamen of verbouwen van hun woning en het verlenen van financieel advies tijdens (on)verwachte wijzigingen van de persoonlijke situatie. Als franchiseorganisatie ondersteunen de vele medewerkers op het hoofdkantoor in Capelle aan den IJssel de verschillende vestigingen in het land met werkzaamheden ten behoeve van de business.

Bij DHA was ik onderdeel van team Data & Digital. Het data deel van dit team hield zich voornamelijk bezig met het verhogen van de datakwaliteit, het optimaliseren van datamodellen en -processen en om met data onze klanten nog beter van dienst te zijn. Binnen dit team was het mijn verantwoordelijkheid om met de data onze klantretentie en -conversie te vergroten. Dit deed ik door samen met ons marketingteam inzichten uit de klantdata te halen, waarop we marketingcampagnes konden bedenken en uitsturen. Mijn werkzaamheden waren onder andere het automatiseren van de klantselecties, doormeten en visualiseren van de productie en het opstellen van nieuwe campagnes op basis van de huidige en/of verrijkte klantdata. Daarnaast hield ik me ook bezig met het ontwerpen van een datamanagement en -governance strategie voor de organisatie.

Wat doe je binnen deze opdracht als Data Analist?

Als data analist ondersteunde ik de organisatie door de klantdata te transformeren, te verrijken en gereed te maken voor de geautomatiseerde klantcampagnes en servicemails. Dit gebeurde hoofdzakelijk via stored procedures en views. Ik zorgde ervoor dat klanten op het juiste moment werden geïnformeerd, de klantselectie in de correcte formattering werd geëxporteerd naar onze samenwerkingspartners en deed ik voorstellen over hoe we de klantdata konden verrijken en actualiseren. Verder hielp ik ook franchisenemers met ad-hoc campagneverzoeken. Tenslotte analyseerde en visualiseerde ik de resultaten uit deze campagnes.

Voor de het datamanagement en -governanceplan heb ik een aantal concrete producten en deliverables opgeleverd, alsook een advies uitgebracht over het databeheer om meer datagedreven te werk te gaan.

Wat heb je geleerd bij deze opdracht?

Gedurende deze opdracht heb ik veel geleerd over het financiële hypotheekproces, en met name dat deze data veel waardevolle inzichten oplevert. Ook ben ik meer te weten gekomen over marketingprocessen, conversiemarketing, klantretentie, en hoe je met data-inzichten dit kan optimaliseren.

Wat vond je het leukst aan deze opdracht?

De leuke en diverse collega’s bij DHA! Alsook de ruimte om nieuwe campagnes te bedenken en uit te werken met het marketingteam.

Waarom zou je werken bij ABL aanraden aan de andere specialisten?

Dat je de ruimte krijgt om jezelf te blijven ontwikkelen (always be learning hé 😉). In combinatie met de leuke en bevlogen collega’s die veel ervaring en tips met je delen vanuit hun opdrachten/werkzaamheden, welke je op jouw beurt weer bij je opdracht kan toepassen.

Benieuwd naar die 'leuke en bevlogen collega’s'?

Spreekt dit verhaal jou aan en lijkt het je leuk om veel te leren en afwisselende opdrachten te doen? Wij zoeken goede en leuke collega’s om ons team te komen versterken!

Kijk op onze vacaturepagina voor meer informatie over hoe het is om bij ons te werken en de openstaande vacatures.